Weboldalunk a jobb élmény érdekében Cookiekat (sütiket) használ
×
NEPÁLI BOLT

nepali bolt

Telefon 11-19 óra között:
06-1-9518903  
Vezető: 20-5585371 
info@nepalibolt.hu   
Boltunk: 1092 Bp., Ráday u. 16. 
(Kálvin tér felől) Nyitva tartás: 
 Hétköznap 11-19
Szombaton: 11-15 
A bolt készpénzes!

Jó, ha tudjuk!

Mi az imamalom?

A tibeti imamalmok a lelki áldás és béke kiterjesztésének eszközei. Az imamalom belsejébenimamalmok egy vékony papírtekercs forog, melyen az Om Mani Padme Hungmantra (ima) számos példányban, tibeti írással szerepel. Az imamalom forgatásával a mantra áldása minden irányban szétterjed.

Őszentsége, Dalai Lámaa Dalai Láma szerint:

„Nagyon jó, ha gyakran ismételjük az Om Mani Padme Hung mantrát, de miközben ezt tesszük, figyelnünk kell a jelentésére is. Arra a hat szótagra, amely nagyszerű és egyben hatalmas is. Az első az Om szótag, amely az imádkozó tisztátalan testét, beszédét és gondolkodását szimbolizálja, de egyben Buddha tiszta testét, beszédét és gondolkodását is. Az igaz utat a következő négy szótag mutatja meg. A Mani ékszert jelent és a módszert szimbolizálja: a megvilágosodás, a könyörület és a szeretet ősi szándékát. A Padme jelentése lótusz, és a bölcsességet szimbolizálja. Az egyszerűséget a rendszeresség és a bölcsesség osztatlan egységével lehet elérni. Az osztatlanságot az utolsó, Hung szótag szimbolizálja. Tehát az Om Mani Padme Hung hat szótaga azt jelenti, hogy az osztatlan rendszeresség és bölcsesség útjának gyakorlásával saját tisztátalan testünket, beszédünket és gondolkodásunkat Buddha tiszta testévé, beszédévé és gondolkodásává változtathatjuk át.”

Tibeti imamalmok

Az imamalomban a fent ismertetett Csenrézi (Avalókitésvara) mantra mellett még nagyon sok más mantra is foroghat, például Amitábha Buddha (Om ami deva hri), Zöld Tára (Om tare tuttare ture szoha), Guru Rinpocse, azaz Padmaszambhava (Om ah hung benza guru pema sziddhi hung), Mandzsúsrí (Om ah ra pa ca na dhi) mantrája, hogy csak a legismertebbeket és a leggyakrabban előfordulókat említsük.

Az imamalom készítésének ötlete a „forgasd a dharma” kerekét mondásra vezethető vissza, amely Buddha tanításának klasszikus metafórája. Itt egyszerűen csak arról van szó, hogy az indiai buddhista szóhasználatban gyakori, hétköznapi szóképző elem volt a „forgat”-nak fordítható vartati, mint ahogy magyarul a „vet” szóval képzünk nagyon sok kifejezést, de például amikor bevetjük az ágyat, akkor nem jut eszünkbe magvakat „vetni bele”.. Ez a fordításokban Buddhához kapcsolódva kiemelkedett eredeti egyszerű jelentéséből, és a tanít, vagyis „a tan kerekét forgatja” kifejezéssel együtt közvetlen képi ábrázolást is kapott.

Imamalmokat valószínűleg már a Buddha tanításának tibeti elterjedése előtt is használhattak. Legalábbis a bön hagyomány is a sajátjának és őseredeti tibetinek vallja ezt az eszközt, amit forgathat szél, víz, a felszálló meleg levegő, szinte bármi, ami a forgómozgást biztosítani képes. Ezek kiterjesztik az ima hatását, a megvilágosodásra irányuló önzetlen szándékot minden lényre. De az imamalom forgatása, a forgatás „eredménye” minden természetből vett segítség mellett az azt készítő ember, a mantrát leíró, a mantrát mondó szándékától függ.

Egy buddhista gyakorló valójában „magában forgatja” az imamalmot, és ha ezt koncentráltan, éberen és figyelmesen végzi, a világi jelenségek a buddhista elképzelés szerinti „üresség”-gel együtt szemlélve mutatják meg igazi arcukat. Az Om Ma-ni Pad-me Hung hat szótagját mondogatva a tanítás lényegéhez közeledünk: az Om szótag a nagylelkűség gyakorlásában segít, a Ma a puszta erkölcs gyakorlásában, a Ni pedig a tolerancia és türelem gyakorlásában. A Pad a kitartás gyakorlásában, a Me a koncentráció, a Hung pedig a bölcsesség gyakorlásában segít. 

Sokféle imamalom van. A leggyakoribb a kézben forgatható változat. De van asztali, vízi erővel vagy széllel hajtott imamalom is, hogy a természet elemei állandóan áldást hozzanak a földre, a vízre és a terményekre. Manapság gyakran építenek kis motorokkal hajtott példányokat.

 

FORRÁS: http://www.imamalom.hu   Egy különleges oldal, ahol tibeti imamalmot lehet forgatni.

                                               Szerző: Oláh Zita - Végh József

 

  FOTÓ: Asztali imamalom kínálatunkból. 

Buddha szobor

Általában öntött vagy faragott Buddha aspektust ábrázoló tárgy a Buddha szobor.Antik fa Buddha szobor kínálatunkból

Célja túl azon, hogy egy jó esztétikai élményt nyújt ha pontosan, alaposan van elkészítve, segíteni a meditációt. A Buddha szobrok készítése nagyfokú precizitást, és legfőképp sok meditációt igényel az adott Buddha formán.

Az öntött szobrokat általában üregesen készítik el a mesterek, hogy később a több száz éves hagyományoknak megfelelően meg lehessen őket tölteni.  Ilyenkor a szobrokba mantratekercsek, féldrágakövek, arany-ezüst darabok, szárított virágok, illatanyagok és ereklyék kerülnek.  Az így megtöltött szobrok a töltés végén válnak igazán „élővé”.

A szobrok töltését nem szabad egyénileg otthon végezni, ezt csak a láma által meghatalmazott emberek végezhetik.

FOTÓ: Antik Buddha szobor kínálatunkból                                                       Forrás: www.buddhizmusma.hu 

Mala, buddhista mala

A mala, vagy mála a meditáció gyakorlásánál használatos számláló eszköz.

Általában108 szemből és egy végső, nagyobb szemből áll, melyet guruszemnek is neveznek. Gyakran láthatunk olyan malákat, amelyek további három, a többitől eltérő szemet is tartalmaznak. Ezek négy, egyenként 27 szemnyi részre osztják a málát.  A 108 szem jelképezi a száz békés és erőteljesen védelmező aspektust a köztes létben (tib. bardo), valamint a nyolcféle tudatosságot.

A guruszem testesíti meg a megvilágosodást. Hagyományosan, a meditáció során hüvelykujjunkkal mozgatjuk a szemeket. Ily módon mantránként egy-egy szemet pörgetünk át a mutatóujjon vagy gyűrűsujjon.  Amikor a guruszemhez érünk, új kört kezdve,megfordítjuk a málát a másik irányba. Ez annak a jelképe, hogy a bódhiszattva mindig megfordul, amikor eléri a megvilágosodást, és visszatér a feltételekhezkötött világba, hogy hasznára legyen minden lénynek, a megvilágosodáshoz.

FOTÓ: 108 szemes mala bodhifából türkizzel kínálatunkból              

Forrás: Dharma kalauz, www.buddhizmusma.hu

Mantra (imádság)

Om mani padme hum mantra

A hat szótagból álló Om mani padme hum mantra(imádság,  szanszkrit nyelven, azaz dévanágarí írással

ॐ मणि पद्मे हूँ) 

a tibetiek leggyakrabban használt imádsága, bárki recitálhatja, nem szükséges hozzá a mester előzetes beavatása.

A tibeti buddhisták szerint ha az Om mani padme hum mantrát (imádságot) hangosan vagy magukban ismétlik, azzal felhívják magukra a szeretet és határtalan együttérzés megtestesítőjének tekintett Csenreszig (Avalokitesvara) hatalmas és jóindulatú figyelmét, és megkapják áldását. Ha elolvassuk mantrát, a hatás megegyezik az előzőekkel. A szöveget gyakran kőbe vésik, és jól látható helyre teszik.
A mantra írott formájának az imamalmokon (Mani-kerék) való forgatása is ugyanazt az eredményt hozza. Azokon a vidékeken, ahol a tibeti buddhizmus lterjedt, nagyszámú kis és nagy kerék található, belül az ima szövegével. (Az imamalom használata mindennapos tibeti vallásgyakorlat.)

A szótagok külön-külön való értelmezése

Őszentsége, a Dalai Láma szerint:

„Nagyon jó, ha gyakran ismételjük az Om Mani Padme Hung mantrát, de miközben ezt tesszük, figyelnünk kell a jelentésére is. Arra a hat szótagra, amely nagyszerű és egyben hatalmas is. Az első az Om szótag, amely az imádkozó tisztátalan testét, beszédét és gondolkodását szimbolizálja, de egyben Buddha tiszta testét, beszédét és gondolkodását is. Az igaz utat a következő négy szótag mutatja meg. A Mani ékszert jelent és a módszert szimbolizálja: a megvilágosodás, a könyörület és a szeretet ősi szándékát. A Padme jelentése lótusz, és a bölcsességet szimbolizálja. Az egyszerűséget a rendszeresség és a bölcsesség osztatlan egységével lehet elérni. Az osztatlanságot az utolsó, Hung szótag szimbolizálja. Tehát az Om Mani Padme Hung hat szótaga azt jelenti, hogy az osztatlan rendszeresség és bölcsesség útjának gyakorlásával saját tisztátalan testünket, beszédünket és gondolkodásunkat Buddha tiszta testévé, beszédévé és gondolkodásává változtathatjuk át.”
 
Az alábbi táblázatban közölt értelmezés révén arra derülhet fény, hogyan tisztul meg az ima által a létezés szenvedésének hat területe:
 
Szótag
Mitől szabadít meg
 
OM
elégedettség / büszkeség
 
MA
féltékenység / szórakozás keresése
 
NI
szenvedély / vágy
 
PE
butaság / előítélet
 
ME
szegénység / birtokolni akarás
 
HUNG
agresszió / gyűlölet
 

A hat szótag hatása 

A hat szótag segít a szenvedésben való létezés hat színterének a megtisztításában.

  • az Om megtisztít a boldogsághoz és a büszkeséghez való neurotikus ragaszkodástól, amely az istenek világában létezőket sújtja;
  • a Ma szótag áldása a nagylelkűség gyakorlásában segít elérni a tökéletességet, a tiszta etika gyakrolásának megvalósítását segíti elő;
  • a Ni a türelem (a várakozás) és a türelem (mások elviselése) gyakrolását mozdítja elő;
  • a Päd a negyedik szótag a kitartásban segít tökéletesedni;
  • a Me a koncentrálásban segít;
  • az utolsó hatodik szótag, a Hum a bölcsesség gyakorlásában segít.

E hat erény (tökéletesség) útja az, amelyet a három idő (jelen, múlt, jövő) minden buddhája bejár.

A mantra hangzása Wav és Real Audio formátumban:

 Tibeti menekült szájából:    Wav formátum    Real Audio formátum.Forrás: Wikipédia 

Tingsha

Tingsha a meditáció, a buddhista szertartás, hangfürdő, hangmasszázs,  tértisztítás , hanggyógyászat eszköze.

 A Nepálban készült tingsha bronz alapanyagába ezüstöt is kevernek, ennek köszönhető kivételesen érces, tiszta, hosszan csengő a hangja.

FOTÓ: Mantrás tingsha kínálatunkból

Két tányért használnak, több módon egymáshoz ütögetve.

Ma már az európai ember használatában is elterjedt. csakúgy, mint a hangtálak használata. Az alábbi videó egy közös alkalmazást mutat be.

 

 Harang, vagy csengő

Csengő a női lényegiség, a bölcsesség és a tér jelképe, harang (tibetiül drilbu). Csengése a buddhista tanításokat, a dharma hangját szimbolizálja, meghívja a buddhákat, és felébreszti a tudat tisztaságát. A  gyakorlatban a csengőt a bal kézben tartják. A csengő palástját kívül-belül lótusz-szirmokkal, illetve tibeti írásokkal is díszíthetik. (bővebben lásd: Buddhizmus ma 11.szám)

FOTÓ: Harang dordzsével kínálatunkból.

 

Dordzse vagy vadzsra   Vadzsra 7.

 Szanszkrit nyelven vadzsrának, tibetiül dordzsének hívják, a dordzse jelentése még a kövek ura, a gyémánt, gyémántjogar. A tibeti buddhizmus alapvető szertartási eszközei közé tartozik. Mint rituális tárgy a férfi princípiumot képviseli – az együttérzést és az örömöt. A Gyémánt Úton a megvilágosodott tudat elpusztíthatatlanságát jelképezi a gyémánt. . Az i. sz. VIII. század táján kerültek az első vadzsrák Indiából Tibetbe, s váltak a lámaizmus fontos kellékeivé. Egyes vallástörténészek úgy gondolják, hogy a régi vadzsrákat meteorit-vasból készítették, innen az a név: mennyei vas vagy mennykő.

A mai dordzséket rézből vagy bronzból, illetve ezüstből vagy aranyból szokták önteni. Többnyire két részből állnak, de léteznek egy és három részes jogarok is, sőt  dupla dordzsék, azaz négyágú változatok. A dordzse minden részlete szimbolikus jelentést hordoz. A tibeti buddhizmusban leggyakrabban az ötágút használják, melynek közepén egy egyenes oszlop van, melyet négy-négy hajlított küllő vesz körül. A páros dordzse középső része egy golyódísz (gömb), ami két karikán (gyűrűn) keresztül kapcsolódik egy-egy nyolc szirmú lótuszhoz, amiből öt ág nyúlik ki gömbszerűen (egy középen, négy körülötte). A golyódíszről azt tartják, hogy a világ oszthatatlanságát jelképezi, a karikák az abszolút és relatív igazság szimbólumai, a nyolc szirmú lótusz pedig nyolc világkorszak nyolc bódhiszattvájára utal. A két ötágú gömbszerűség az öt elem szimbóluma, a jogar pedig egészében a férfias szilárdság, keménység, állandóság és egység megtestesítője a buddhizmusban.

A jogart és a csengőt a tibeti szerzetesek szinte minden nap használják a szertartásokon. Ilyenkor a dordzsét a jobb kézben tartják, a csengőt a balban, de csak az ujjakkal, nem egész tenyérrel. A csengő hangja kíséri az imákat, többféle csengetéssel, aminek szigorúan meghatározott szabályai vannak a vallásos szövegek mormolása közben.
(bővebben lásd: Buddhizmus ma 12.szám)

Dupla dordzse

A dupla dordzse vagy gyémántjogar kereszt jelképezi a tökéletes, spontán buddhaaktivitást minden lény javára. A két dordzse együtt a tökéletes elpusztíthatatlanságot jelenti. Dupla dordzse díszíti Karmapa Fekete Koronáját, és minden Buddha aktivitásának kifejezése mellett mutatja az abszolútum jelenlétét mind a négy égtáj irányában. Egyúttal képviseli az öt djani buddhát és családjaikat (pl. Amitábha).A küllők száma több jelentéssel is bír (lásd dordzse leírása).

 Egyes beavatásoknál vagy meditációknál egy áthatolhatatlan dupla dordzse fal tartja távol a negatív befolyásokat ,amulettként hordva is ezért szeretik.

FOTÓ: Nepáli dupla dordzse medál, amulett kínálatunkból.

Kálacsakra, vagy kalacsakra

A kálacsakra, vagy kalacsakra, azaz „az idő kereke” elnevezésű belső-ázsiai gondolkodási rendszer a buddhista tantra körébe tartozó elméleti-gyakorlati tanítások foglalata. Nevezhetnénk „időizmus”-nak is, de idegen nevével - kálacsakra - szélesebb körben ismert. Mivel az elmúlt évtizedek során számos alkalommal rendeztek Kálacsakra-beavatásokat mind keleten, mind nyugaton, egyre növekedett az érdeklődés e rendszer iránt.

A buddhista művészetben gyakran megtalálható szimbolikus ábrázolása.

FOTÓ: Ezüst ereklyetartó kalacsakra szimbólum díszítéssel kínálatunkból. 

Az OM jel 

Az OM ősi szimbólum, az "Om" három hangból tevődik össze, ezek az "A", "U", és "M". Indiában ugyanúgy szent szó, mint a Bibliában az Ámen. Az OM a világegyetem alaprezgése, az egyetemes mantra. A tökéletességet, magát az isteni valóságot jeleníti meg. Zengetése tisztítja a tudatunkat, tisztítja az atmoszférát. Az OM minden mantra kezdete és esszenciája.
Nagy népszerűségnek örvend a meditálók körében, mivel ismételgetése lenyugtatja az elmét, a testet energiával tölti fel, segít kiszakadni az érzékek világából, erősíti az elmélyülést.
Mint egyetemes szimbólum, vizuális formában is létezik - a hinduizmus emblémája. Hasonlóan a kereszt szimbólumhoz, viselőjének védelmet ad a negatív hatások ellen, segíti a lélek harmóniájának megtartását, védelmező mágikus szimbólum.
 

FOTÓ: OM jel medál kínalatunkból.    FOTÓ: OM jeles és végtelen csomós gao kínálatunkból

Kata, katak tibeti üdvözlő, köszöntő sál

Ha a buddhisták tanítóikkal találkoznak,  vagy beavatást kapnak, a tiszteletük és köszönetük jeleként felajánlásképp nyújtják át e fehér sálat.
Nyolcféle kata van:
dzod tak = díszkata, három méretben, jókivánságokkal beszőve
mongol kata = világoskék sál
ashi = tisztaselyem sál
subshi = lazán szőtt pamutsál
sothar
khachi
Fotó: fehér katak kínálatunkból
 

Tibeti gao, ghau, gau (tibeti amulett-szelence)

Mind a tibeti férfiak, mind a nők amulett-szelencéket hordtak a nyakukban, hogy távol tartsák a gonosz szellemeket, és megelőzzék a szerencsétlenségeket. Ezek a különböző méretű és alakú szelencék írott imákat, kegytárgyakat, buddha-szobrocskákat tartalmaztak. A szelencéket aranyból, ezüstből, rézből, fából és bőrből csinálták. A nők igencsak nagyra értékelték azokat, melyek fémből készültek és türkizzel vagy korallal voltak kirakva.
(Terebess Ázsia Lexikon)                                   Fotó: Nagyobb gao kínálatunkból

Ganesha

Az egyik legnépszerűbb hindu isten, akit általában pocakos férfinak, félagyarú elefántfejjel ábrázolnak. Gömbölyű hasa nem csak mohóságára utal, hanem arra is, hogy tőle függ mindenféle vállalkozás sikere is.


Bármibe is fogjon valaki, hozzá fordulhat áldásért és segítségért.


Ezért őt tartják az üzleti vállalkozások patrónusának is. A vállalkozók számára, és tiszteletére mutatnak be áldozatokat sikereik elősegítésének reményébe. Négy kezének tartása illetve a bennük tartott tárgyak - kagyló és diszkosz, elefántösztöke és vízililiom - mind szimbolikusjelentést hordoznak. A lefele fordított tenyér menedéket kínál híveinek, a felfelé fordított tenyér pedig áldást oszt. Egyik kezében az elefántösztöke, a jó és rossz ösztönök szétválasztását segíti, és követőit az igazságosság ösvényén tartja. A másik kezében a kötél, a kötelékektől való szabadulást jelképezi. A halál feletti uralmát a tőr és a kígyó mutatja. Néha egyik kezében kedvenc rizsgombóca van, amelynek pocakját köszönheti, a másikban pedig letört fél agyara, amellyel Vyasza bölcs diktálása nyomán leírta a Mahabharatát.                                     FOTÓ: Ganesha plasztika kínálatunkból

Ganesha jegyezte le a hagyományok szerint a Mahabharátát. Úgy tartják annyira lelkesen látott az eposz megörökítéséhez, hogy írótollnak agyarát is letörte hozzá. Ganesha egyik agyarát a legenda szerint a Parashuramával vívott párharc során veszítette el. Parasurama meglátogatta Shivát, aki azonban aludt, Ganesha pedig nem volt hajlandó beengedni a vendéget, mire az Ganeshához vágva fejszéjét, levágta jobboldali agyarát. Egy másik legenda úgy tartja, hogy a Gajamukha óriással való verekedés során Ganesha maga vágta le agyarát és vágta ellenfeléhez - a mágikus erejű agyar patkánnyá változtatta Gajamukhát, aki Ganesha hátasállata (vahana) lett.

Szobrát gyakran helyezik  az épület bejáratához közel, ahol őrzi az ott lakókat és egyben áldást is hoz a jó szándékkal betérőkre.

Gyógyító Buddha

Lápiszlazuli kék színű buddha, aki nem visel ékszereket. Jobb kezében, a nagylelkűség tartásában egy mirobalan növényt fog, ami minden betegség univerzális ellenszere. A bal kezében, amit ölében nyugtat, egy nektárral teli tálat tart. A rajta való meditáció nemcsak a tünetinek tekinthető betegségeken segít, hanem azok alapvető okait, a három tudati mérget – kötődés, ellenszenv, nemtudás – is eltávolítja.

Hallgass gyógyító Buddha mantrát! Szövege:

TAYATA OM BEKANDZEH,BEKANDZEH MAHA-BEKANDZEH, RADZA SAMUNGATEH SOHA {audio}medicine buddha mantra.mp3{/audio}

Kép: Gyógyító Buddha szobor kínálatunkból 

TARA istennő

A Tarák a tibeti buddhizmus egyik legnépszerűbb istennői.

 A buddhizmus – pontosabban a vadzsrajána – panteonjában különféle neveken 21 Tárát tartanak nyilván. Indiai királynői ruhában ábrázolják, kéz és lábtartásuk, valamint színük szerint különböztetik meg őket. A legismertebbek: a Zöld Tára (Szjamatára) és a Fehér Tára (Szitatára). Ők a kegyes, a többiek a haragvó Tára megszemélyesítői.  

Fehér Tara

Fehér Tara fogadalmat tett a lények segítésére,  egészségért, erőért és hosszú életért fordulhatunk hozzá. Fehér színe tisztaságot jelent, de utal arra is, hogy ö a Végső Igazság. Hét szeme van: kettő a szokványos helyen, az arcán, ezeken felül egy a homloka közepén, valamint a kezein és a talpán is. Ez azt jelenti, hogy lát minden szenvedést, minden segélykiáltás eljut hozzá.

Fotó: Fehér Tara poszter kínálatunkból.
 

 

 

Zöld Tara

Zöld Tara a könyörületesség női Buddha megtestesülése. A tibeti buddhizmus egyik legnépszerűbb istennője. Sok hatása között kiemelkedő a kívánságok gyors beteljesülése, félelemnélküliség állapotának elérése, a nagylelkűség, mágikus képességek, spontaneitás teljesítése. Az emberi kapcsolatok javításában, kiépítésében is tud segíteniKülönböző veszélyektől, félelmektől és szenvedéstől véd meg.

 

 

Mantrája az OM TARE TUTTARE TURE SVOHA. (Zöld, jobb keze adakozó tartásban.)

FOTÓ: Zöld Tara bronzszobor 

Kis Zöld Tara brokát kínálatunkból.

 

 

 

PRÁNANADI, PRÁNA NADI

(Petrezselyem József mester honlapja szerint: http://www.prananadi.hu/ )

pránanadi szanszkrit eredetű összetett szó. A prána jelentése: abszolút energia, univerzális életerő. A nadi jelentése: csatorna, folyam, ér, cső. A pránanadi jelentése: abszolút energia csatorna, univerzális életerő csatorna.

A módszer eredete  időszámításunk előtt 6700 évre tehető, ekkor jelent meg a természetes gyógyítás az emberek között, ekkor tanították meg az emberiséget a növények, kőzetek, vizek gyógyító hatásaira. Ekkor tanulta meg az emberiség az energiák használatát, a szimbólumokkal való gyógyítást is.

A prána minden energia ősforrása. Az élet megnyilvánulásának minden síkja, a felvett és az el nem használt prána (abszolút energia) rezgésétől, minőségétől függ. A prána egy összetett energiarendszer, ami nélkül a fizikai test nem létezhet.

A mindent átható prána (életenergia) folytonos, állandó, meg nem szűnő mozgásban, rezgésben, áramlásban van. Örvénylő mozgásuk következtében kapcsolódnak egymáshoz és energiaközpontokat hoznak létre az egész univerzumban, naprendszerekben, és mindenhol megtalálhatók.

A pránanadi hatása

Életfolyamatokat támogat, valamennyi síkon hat. Igazodik minden élő és élettelen egyéni igényeihez. Támogatja a személyiség fejlődésének folyamatát. Pozitívan befolyásolja a gyógyulási folyamatokat, enyhíti a fájdalmat, segít félelem, harag, méreg, depresszió, aggodalom, kétségek közt lévő levertség legyőzésében. Megkönnyíti a nehéz fizikai és pszichikai megterhelés leküzdését. Előnyösen befolyásolja az emberekhez való viszonyulásunkat. Serkenti a kreativitást, a teljesítőképességet. Elősegíti az önmegismerést, a könnyebb beilleszkedést.

Írott anyagok időszámításunk előtt 3000 évvel jelentek meg a természetes gyógymódokról. A Pránanadi nem tartozik egyetlen valláshoz sem, ezért mindenki elsajátíthatja, vagy kérheti alkalmazását.

Avalókitésvara/ Csenrézi

 

http://www.buddhapest.hu/2012/07/avalokitesvara-bodhiszattvarol.html

A mahájána buddhizmus egyik közismert alakja Avalókitésvara bódhiszattva. Nevének jelentése "Az Úr, aki lenéz könyörülettel". (Az őt megszólító mantra az egyik legismertebb buddhista mantra, az Om Mani Padme Hum, amiről ITT lehet olvasni.)
A tibeti buddhizmusban Avalókitésvara Mandzsusrí és Vadzsrapání bódhiszattvákkal együtt alkotja az oltalmazó háromságot. Ő a védelmezője az istenségek Lótusz-családjának, amelynek tagja még Amitábha és Tárá is.

Tibetben Avalókitésvara Csenrézi néven ismert, és úgy mondják, hogy a Dalai Láma e bódhiszattva szellemi kisugárzása. Távol-Keleten Avalókitésvara női bódhiszattvává változott, a neve Kuan Jin (Kínában) és Kannon (Japánban). Avalókitésvara Padmani néven, vagyis "Lótusz Hordozójaként" is ismert.

Négy karral megjelenített alakja elég bizarrnak tűnik nyugati szemmel nézve. A keleti művészek a mindenre kiterjedő könyörületes tevékenységét próbálták meg ábrázolni, minden bizonnyal ezért választották a négy karral való megjelenítését. Avalókitésvara könyörületességének és bölcsességének a kiterjedése túl nagy ahhoz, hogy hagyományos emberi alakban ábrázolhassák, így minden karja a könyörületes természetének különböző jellegét jeleníti meg.

A központi kézpár imádkozás-féle tartásban szorítja az ékszert (mani) Avalókitésvara szívéhez. Az ékszer képviseli a könyörületességet, aminek ő maga az alapvető megtestesítője. Az ékszert azért fogja a szívéhez, mert a könyörületesség Avalókitésvara lényének középpontja.

A külső karok rózsafüzért (málá) és lótusz virágot tartanak, mintha ajándékok lennének. Ezek Avalókitésvara felajánlásai a világ számára - az ő könyörületes tevékenysége szétterjed a világban. A lótusz szimbolizálja a bölcsességet, míg a rózsafüzér (málá) a meditáció ajándékát, és jelzi a megvilágosodás eléréséhez vezető cselekedetek folyamatos ismétlésének szükségességét.

Avalókitésvarát ezer karú és tizenegy fejű alakban is ábrázolják. A legenda szerint Avalókitésvara esküt tett Amitábha jelenlétében, hogy tanúsítsa, megment minden érző lényt az összes létezési birodalmakban. Megesküdött arra is, hogy ha egyetlen pillanatra is elvesztené a könyörületességét, akkor ezer darabra hulljon szét. Egy alkalommal, amikor fáradhatatlanul dolgozott a lények jól-létén, Avalókitésvara Amitábha ösztönzésére visszanézett és látta, hogy még megszámlálhatatlan lény szenved a szamszárában. Abban a pillanatban elkedvetlenedett, erőtlenné vált és ezer darabra hullott. Amitábha összegyűjtötte a darabokat és újból összerakta őket egy ezer karú és tizenegyfejű alakká.

A tizenegy feje szimbolizálja a tér tizenegy irányát, jelezve, hogy Avalókitésvara könyörületes tekintete határtalan a térben. Az ezer keze félkörbe fogja Avalókitésvara álló alakját, és minden tenyér közepén egy-egy szem van, jelezve, hogy segítő tettei, cselekedetei, érzékelésen túli bölcsesség hatására történnek. A kezei közül jó néhányban olyan eszközöket tart, amiket Avalókitésvara az érző lények szenvedéstől való megmentésében alkalmaz.

Bár Avalókitésvara elsősorban a könyörületességhez kötődik, de mint minden bódhiszattva, a bölcsességet is szimbolizálja. A mahájána buddhizmus legismertebb iratainak egyikében, a Szív Szútrában, az ürességről ad tanítást Sáriputrának.

Avalókitésvarát tartják Tárá szellemi apjának. Úgy mondják, Avalókitésvara a világ végtelen szenvedését látva annyi könnyet hullatott, hogy abból tó formálódott. Ebben a tóban nőtt az a lótusz, amiból Tárá született.

Kuan Yin (Kuan-jin )

(Kuan-si-jin, ritkábban Kuan-ce-caj – kínaiul, Kvanim, Kvanszeim – koreaiul, Karmon – japánul) a távol-keleti buddhista mitológia egyik legfontosabb alakja azonos a mahajana és vadzsrajana buddhizmus Avalokitésvara nevű bodhiszattvajával, a könyörületesség megtestesítőjével. Az avolokita-isvara összetett szó, amelyet fordítanak „lefelé tekintő isten”-nek, a „meglátó úr”-nak, „a tekintet istené”-nek is. Lehetséges, hogy Avalokitésvara nevének eredeti formája: Avolokitaisvara „hangokat figyelő”-t jelentett, ez az alak látható a Közép-Ázsiában megtalált legrégibb kéziratokon is. A feltételezést valószínűsítik a buddhista szútrák korai kínai fordításai is, ahol Avalokitésvarát Kuan-jinnek („hangokat figyelőnek”) vagy Kuan-si-jinnek („a világ hangjait figyelőnek”) nevezik.
Kuan-jinhez hívei segítségért fordulnak, elmaradt gyermekáldás, szülés és a legkülönfélébb bajok, betegségek esetén. A női lakrészek védelmezőjének is tartják, valamint a veszélyes foglalkozást űző emberek pártfogójának. Különféle alakot ölthet – összesen 32 félét –, hogy megmentse a szenvedőket, akiknek nemcsak a segélykiáltásai, de a sóhajai is eljutnak hozzá. Megjelenhet Brahma, Ganésa, Visnu, Siva alakjában is, változhat Buddhává vagy bármely más lénnyé és behatolhat bárhová, még a buddhista pokolba is. Alakváltozatai közül kezdetben Kínában a brahman és a harcos, csi-kang volt a legismertebb – így mutatják a 8-10. században keletkezett híres tunhuangi ábrázolásaik is. Neme ezután fokozatosan megváltozott, férfi alakjával párhuzamosan női alakban is megjelent, illetőleg nem nélküli lényként vagy kettős nemi jelleggel: keblei és nőies vonásai voltak, de egyúttal vékony bajuszkája, férfias izmai is. Később egyértelműen nőnek ábrázolták, a néphitben egybeolvadt alakja egy régi kínai istennőével. Négykezű, nyolckezű és tizenegy fejű, ezerkarú változatai vannak, többnyire állva jelenítik meg.

Hegyikristály szobor temékeink között

Felső teste mezítelen, haját díszes diadém fogja össze, nyakláncok, függők, karperecek, szalagok ékesítik. Alsó testét redőzött, drapéria-szerű anyag takarja. Olykor tigrisbőrből készült szoknyát hord a rettenthetetlenség jelképeként. Jobb kezében illatszeres vagy elixíres edényt tart, balkeze teste mellett pihen. Kezeiben lehet kötél, könyv, olvasó, vándorbot, háromágú gereblye, korsó fűzfaággal, lótuszvirág. Ezerkarú ábrázolásainak mindegyik kezében szem látható; ezekkel egyszerre látja a világmindenség valamennyi szenvedőjét. Attribútumokat nem tartó kezeivel gyakran a rettenthetetlenség és a kívánságteljesítés ujj- és kéz-tartását formálja, de imára összetett kezekkel is feltűnik. Kegyes és rettenetes arccal is szokták megmintázni többnyire fából, fémből, csontból, porcelánból, aprólékos, finoman művészi munkával.
Bár kultusza Indiában keletkezett, különösen Kínában Koreában és Japánban terjedt el, a nép körében az egyik legnépszerűbb isteni lény. Szobrocskáit gyakran magukkal viszik utazásaikra, de az otthonokban is megtalálhatók. Alakját a mai napig nagy tisztelet övezi. A dalai lámát is a Legfőbb Oltalmazó földi megtestesülésének tartják.

 


 

 


 

 

 


 

 

Elérhetőségeink

  Boltunk és vevőszolgálatunk a belvárosban, Kálvin tér mellett
  1092 Budapest, Ráday utca 16.
Nyitva tartás: hétfő-péntek: 11 - 19 óráig 
szombat: 11 - 15 óráig
  E-mail: info@nepalibolt.hu 
Telefon: +36 1 9518903  (11-19 óra között)

JUMP TO TOP

5%-os kupon

Iratkozz fel hírlevelünkre, kapsz 5%-os kedvezményre jogosító kupont!
Mert JÓ értesülni az újdonságokról, akciókról!
5%-os kupon